V České republice se franšízing začal rozmáhat po r. 1989 spolu s nastávajícími změnami v politice i hospodaření země. V r. 1993 byla založena Česká asociace franchisingu, která pomáhá vytvářet příznivější podmínky pro toto podnikání u nás. Členy asociace jsou velké nadnárodní i menší tuzemské firmy. Nejznámější jsou u nás Yves Rocher, Mc Donald‘s, KFC, Max Mara a další.
Jak funguje franchising v České republice
Franchising v Čr zažívá v posledních letech poměrně velký rozmach. V současnosti zde funguje více než 250 nejrůznějších franšízových systémů. Nejvíce těchto systémů i na českém základě nalezneme v oblasti kaváren, restaurací, fastfoodů, ale také prodeje aut a realit.
Franšíza není rozhodně zadarmo, proto je potřeba počítat s větší investicí na nákup licence, vybavení ale i pronájem a případnou rekonstrukci vhodných prostor. Je potřeba, aby se franšízant aktivně podílel na prodeji zboží a služeb, vytvářel zisky, aby dosáhl návratu svých investic a slušného výdělku.
Franchising a jeho pravidla
Průměrná doba trvání franchisové smlouvy v Čr je od dvou do dvaceti let. Průměrně se smlouvy uzavírají na pět let, s jejich následným prodloužením. Dlouhodobé smlouvy nad deset let se uzavírají zpravidla tam, kde je investice do franšízy přesahující tři miliony korun. Například OBI má investici 200 mil. Do podnikání tímto způsobem se pouštějí nejčastěji již dlouhodobí a zkušení podnikatelé, kteří ví, co podnikání obnáší, ale najdou si i začínající jednotlivci. Mnohé koncepty to umožní. Je vhodné si zjistit předem co franchising obnáší, jaké jsou podmínky smlouvy, zda jste schopni jednotlivé body dodržet. Díky tomu, že není v ČR franchising uzákoněn, mnoho podnikatelů o něm takřka nic neví a málokdo je ochoten se do tohoto podnikání pustit. Situace se pomalu zlepšuje tak, jak roste informovanost veřejnosti.